Skip to main content

Metro w Ałmaty Spis treści Historia | Plany | Linie | Tabor | Przypisy | Linki zewnętrzne | Menu nawigacyjneStrona internetowa1644-19581232-3829Байланысуларtego adresuAlmaty metro extends westtego adresuAłmaty: Zawieszenie tramwajów, rozbudowa metraМетрополитен құрылысының тарихыtego adresuAlmaty metro opens and Phase 2 fundedtego adresuNieoficjalna strona metra w AłmatyMetro w Ałmaty w serwisie urbanrail.netSchemat linii metra ałmackiego z zaznaczonym układem torów (stan na dzień 15 lutego 2016 roku)ee

Metro w Ałmaty


metraAłmatyKazachstanieAłma-AtaKazachskiej SRRMoskwyLeningradurozpad ZSRRniepodległościKazachstanZSRRNursułtan Nazarbajewtureckietarcz TBMNiemiecRajymbek batyrAłmaty-1komunikację tramwajowąMäskeurosyjskieMietrowagonmaszWagonmaszkanadyjskiBombardierkoreańskiHyundai Rotemsilniki asynchroniczne












Metro w Ałmaty




Z Wikipedii, wolnej encyklopedii






Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania


























Metro w Ałmaty
Dane ogólne
Lokalizacja

Kazachstan Ałmaty

Rodzaj transportu

metro
Data uruchomienia
1 grudnia 2011
Infrastruktura

Ałmaty - Metro.svg
Schemat (2016)
Całkowita
długość linii
10,3 km
Liczba linii
1
Liczba pojazdów
7 pociągów 4-wagonowych
Liczba stacji
9 pasażerskich
1 techniczna
Inne informacje
Dzienna
liczba pasażerów
16–18 tys. (2012)[1]

Rozstaw toru

1520 mm[2]
Właściciel
„Metropoliten” КМК[3]

Operator
„Metropoliten” КМК[3]

Strona internetowa

Metro w Ałmaty – system metra w Ałmaty, będący jedynym systemem kolei podziemnej w Kazachstanie. Został on uruchomiony w 2011 i składa się z jednej linii o długości 10,3 km, na której zlokalizowanych jest 9 stacji pasażerskich. Ponadto w systemie pracuje jedna stacja techniczna.




Spis treści





  • 1 Historia

    • 1.1 Chronologia



  • 2 Plany


  • 3 Linie


  • 4 Tabor


  • 5 Przypisy


  • 6 Linki zewnętrzne




Historia |


W 1978 został opracowany plan rozwoju miasta Ałma-Ata, który obejmował budowę metra. W czerwcu 1981 plan ten został zatwierdzony przez władze Kazachskiej SRR[2] i w 1984 rozpoczęto prace przygotowawcze[1]. W 1988 instytuty Mietrogiprotrans z Moskwy i Lenmietrogiprotrans z Leningradu opracowały projekt zakładający budowę jednej linii o długości 7,5 km z 8 stacjami[2]. 7 września 1988 powstał pierwszy wykop[1], jednak rozpad ZSRR w 1991[2] i uzyskanie niepodległości przez Kazachstan[1] były powodem wstrzymania finansowania inwestycji przez Moskwę. Nowe państwo było pogrążone w kryzysie ekonomicznym, dlatego budowa kolei podziemnej nie została uznana za sprawę priorytetową i wstrzymano ją[2].


W latach 90. XX w. poszukiwano wykonawców linii. Wybierane podmioty wymagały za każdym razem gwarancji rządu na udzielenie kredytu na budowę od władz centralnych, co w połączeniu z dalekowschodnim kryzysem finansowym w 1998 odczuwanym także przez kraje byłego ZSRR, nie skutkowało wznowieniem robót. Po 2000 nastąpiła poprawa sytuacji ekonomicznej Kazachstanu, dzięki której w lutym 2003 prezydent państwa Nursułtan Nazarbajew zatwierdził plan budowy ałmackiego metra zakładający oddanie pierwszego odcinka w 2008[2].


W 2005 wznowiono prace nad pierwszą linią metra w Ałmaty. Jej tunele wykonało tureckie konsorcjum Eko-Uzman z wykorzystaniem tarcz TBM produkcji Herrenknecht z Niemiec. Drążono 200–300 m tunelu miesięcznie, w związku z czym pierwotny termin został przesunięty najpierw na 2009, a następnie na 2011[2], czyli 20. rocznicę uzyskania niepodległości[1]. Ostatecznie pierwszy odcinek pierwszej linii o długości całkowitej 8,56 km i eksploatacyjnej 7,61 km, ale z 7 stacjami, został oddany do użytku 1 grudnia 2011[1]. Wraz z nim uruchomiona została stacja techniczna dzieląca nazwę ze stacją końcową Rajymbek batyr. Uroczystego uruchomienia dokonał prezydent Nazarbajew[2].


W 2011 rozpoczęto rozbudowę pierwszego odcinka. Najpierw wystartowała budowa w priorytetowym kierunku zachodnim obejmująca 2,8-kilometrowy odcinek z 2 stacjami[1], a niewiele potem w kierunku północnym rozpoczęto budowę odcinka o długości 8,62 km z 5 stacjami[2], który ma dotrzeć do stacji kolejowej Ałmaty-1[4].


18 kwietnia 2015 uruchomione zostało przedłużenie w kierunku zachodnim. W uroczystości ponownie brał udział prezydent kraju[4]. W tym samym roku zawieszono w mieście komunikację tramwajową, którą miał zastąpić system metra. Mimo tego planu metro odgrywa niewielką rolę w obsłudze komunikacyjnej miasta ze względu na niewielki zasięg, brak pełnej integracji z innymi środkami transportu, małą częstotliwość (12 minut) i długi czas podróży (25 minut dla całej trasy). Rocznie korzysta z niego około 7 mln podróżnych[5].



Chronologia |



















Data
Linia
Odcinek
Długość
Liczba stacji

1 grudnia 2011
1

Rajymbek batyr – Ałatau
7,56 km
7
[1]
18 kwietnia 2015

Ałatau – Mäskeu
2,74 km
2
[6]


Plany |


Do 2017 planowane jest wykonanie 3,1-kilometrowego przedłużenia linii od stacji Mäskeu do stacji Saryarka i Dostyk, a rok później ukończony ma zostać odcinek o długości 2,6 km łączący stację Dostyk i Kałkaman[4]. Docelowo system metra w Ałmaty ma składać się z trzech linii, jednak nie określono terminu ukończenia projektu[5].



Linie |














Linia
Trasa
Data otwarcia
Długość
Liczba stacji


1

Rajymbek batyr – Mäskeu
1 grudnia 2011
10,3 km
9

[1][4]


Tabor |




Pociąg metra w Ałmaty


W trakcie budowy zaplanowano zakup 28 wagonów zestawionych w 7 pociągów 4-wagonowych. Jako potencjalni dostawcy pod uwagę brane były rosyjskie zakłady Mietrowagonmasz i Wagonmasz, kanadyjski Bombardier i koreański Hyundai Rotem[2]. Ostatecznie w 2008 kontrakt powierzono Hyundaiowi[7].


Dostarczone pociągi o długości 77,8 m są jednoprzestrzenne i klimatyzowane. Każdy z nich może zabrać 160 pasażerów na miejscach siedzących oraz 780 osób stojących, co daje łączną pojemność 940 osób. Napęd stanowią silniki asynchroniczne, a prędkość maksymalna wynosi 80 km/h[2]. Pojazdy wyposażono w system informacji pasażerskiej w języku kazachskim i rosyjskim[5].



Przypisy |



  1. abcdefghi Jakub Madrjas. Olśniewające metro w Ałma Acie. „Rynek Kolejowy”. 10/2012, s. 62-64. Warszawa: Zespół Doradców Gospodarczych „Tor”. ISSN 1644-1958 (pol.). 


  2. abcdefghijk Marek Graff. Metro w Ałmaty. „Technika Transportu Szynowego”. 3/2012, s. 43-45. Łódź: Emi-press. ISSN 1232-3829 (pol.). 


  3. ab Байланысулар (kaz.). metroalmaty.kz. [dostęp 2016-04-28]. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-04-08)].


  4. abcd Almaty metro extends west (ang.). railwaygazette.com, 2015-04-22. [dostęp 2016-04-28]. [zarchiwizowane z tego adresu (2015-08-03)].


  5. abc Kasper Fiszer: Ałmaty: Zawieszenie tramwajów, rozbudowa metra (pol.). transport-publiczny.pl, 2016-06-11. [dostęp 2016-06-25].


  6. Метрополитен құрылысының тарихы (kaz.). metroalmaty.kz. [dostęp 2016-04-28]. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-04-08)].


  7. Almaty metro opens and Phase 2 funded (ang.). railwaygazette.com, 2011-12-02. [dostęp 2016-04-28]. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-04-09)].



Linki zewnętrzne |



  • Nieoficjalna strona metra w Ałmaty (ros.)


  • Metro w Ałmaty w serwisie urbanrail.net (ang.)


  • Schemat linii metra ałmackiego z zaznaczonym układem torów (stan na dzień 15 lutego 2016 roku) (ros.)




Źródło: „https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Metro_w_Ałmaty&oldid=51876220”










Menu nawigacyjne




























(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.528","walltime":"0.633","ppvisitednodes":"value":5288,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":167076,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":11848,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":11,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":2,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":12000,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":0,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 514.318 1 -total"," 64.87% 333.640 10 Szablon:Szablon_nawigacyjny"," 36.24% 186.396 1 Szablon:Sieci_metra_na_świecie"," 28.05% 144.242 1 Szablon:Przypisy"," 14.96% 76.937 1 Szablon:Transport_publiczny_infobox"," 13.66% 70.256 1 Szablon:Transport_miejski_w_Kazachstanie"," 10.50% 53.985 30 Szablon:R"," 10.14% 52.155 2 Szablon:Cytuj_pismo"," 10.04% 51.633 5 Szablon:Cytuj_stronę"," 9.05% 46.565 7 Szablon:Infobox_nagłówek_dodaj"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.269","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":2878189,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1274","timestamp":"20190410063657","ttl":2592000,"transientcontent":false);mw.config.set("wgBackendResponseTime":132,"wgHostname":"mw1246"););

Popular posts from this blog

ValueError: Error when checking input: expected conv2d_13_input to have shape (3, 150, 150) but got array with shape (150, 150, 3)2019 Community Moderator ElectionError when checking : expected dense_1_input to have shape (None, 5) but got array with shape (200, 1)Error 'Expected 2D array, got 1D array instead:'ValueError: Error when checking input: expected lstm_41_input to have 3 dimensions, but got array with shape (40000,100)ValueError: Error when checking target: expected dense_1 to have shape (7,) but got array with shape (1,)ValueError: Error when checking target: expected dense_2 to have shape (1,) but got array with shape (0,)Keras exception: ValueError: Error when checking input: expected conv2d_1_input to have shape (150, 150, 3) but got array with shape (256, 256, 3)Steps taking too long to completewhen checking input: expected dense_1_input to have shape (13328,) but got array with shape (317,)ValueError: Error when checking target: expected dense_3 to have shape (None, 1) but got array with shape (7715, 40000)Keras exception: Error when checking input: expected dense_input to have shape (2,) but got array with shape (1,)

Ружовы пелікан Змест Знешні выгляд | Пашырэнне | Асаблівасці біялогіі | Літаратура | НавігацыяДагледжаная версіяправерана1 зменаДагледжаная версіяправерана1 змена/ 22697590 Сістэматыкана ВіківідахВыявына Вікісховішчы174693363011049382

Illegal assignment from SObject to ContactFetching String, Id from Map - Illegal Assignment Id to Field / ObjectError: Compile Error: Illegal assignment from String to BooleanError: List has no rows for assignment to SObjectError on Test Class - System.QueryException: List has no rows for assignment to SObjectRemote action problemDML requires SObject or SObject list type error“Illegal assignment from List to List”Test Class Fail: Batch Class: System.QueryException: List has no rows for assignment to SObjectMapping to a user'List has no rows for assignment to SObject' Mystery