Metro w Ałmaty Spis treści Historia | Plany | Linie | Tabor | Przypisy | Linki zewnętrzne | Menu nawigacyjneStrona internetowa1644-19581232-3829Байланысуларtego adresuAlmaty metro extends westtego adresuAłmaty: Zawieszenie tramwajów, rozbudowa metraМетрополитен құрылысының тарихыtego adresuAlmaty metro opens and Phase 2 fundedtego adresuNieoficjalna strona metra w AłmatyMetro w Ałmaty w serwisie urbanrail.netSchemat linii metra ałmackiego z zaznaczonym układem torów (stan na dzień 15 lutego 2016 roku)ee
Metro w Ałmaty
metraAłmatyKazachstanieAłma-AtaKazachskiej SRRMoskwyLeningradurozpad ZSRRniepodległościKazachstanZSRRNursułtan Nazarbajewtureckietarcz TBMNiemiecRajymbek batyrAłmaty-1komunikację tramwajowąMäskeurosyjskieMietrowagonmaszWagonmaszkanadyjskiBombardierkoreańskiHyundai Rotemsilniki asynchroniczne
Metro w Ałmaty
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
| ||
Dane ogólne | ||
Lokalizacja | Ałmaty | |
Rodzaj transportu | metro | |
Data uruchomienia | 1 grudnia 2011 | |
Infrastruktura | ||
Schemat (2016) | ||
Całkowita długość linii | 10,3 km | |
Liczba linii | 1 | |
Liczba pojazdów | 7 pociągów 4-wagonowych | |
Liczba stacji | 9 pasażerskich 1 techniczna | |
Inne informacje | ||
Dzienna liczba pasażerów | 16–18 tys. (2012)[1] | |
Rozstaw toru | 1520 mm[2] | |
Właściciel | „Metropoliten” КМК[3] | |
Operator | „Metropoliten” КМК[3] | |
Strona internetowa |
Metro w Ałmaty – system metra w Ałmaty, będący jedynym systemem kolei podziemnej w Kazachstanie. Został on uruchomiony w 2011 i składa się z jednej linii o długości 10,3 km, na której zlokalizowanych jest 9 stacji pasażerskich. Ponadto w systemie pracuje jedna stacja techniczna.
Spis treści
1 Historia
1.1 Chronologia
2 Plany
3 Linie
4 Tabor
5 Przypisy
6 Linki zewnętrzne
Historia |
W 1978 został opracowany plan rozwoju miasta Ałma-Ata, który obejmował budowę metra. W czerwcu 1981 plan ten został zatwierdzony przez władze Kazachskiej SRR[2] i w 1984 rozpoczęto prace przygotowawcze[1]. W 1988 instytuty Mietrogiprotrans z Moskwy i Lenmietrogiprotrans z Leningradu opracowały projekt zakładający budowę jednej linii o długości 7,5 km z 8 stacjami[2]. 7 września 1988 powstał pierwszy wykop[1], jednak rozpad ZSRR w 1991[2] i uzyskanie niepodległości przez Kazachstan[1] były powodem wstrzymania finansowania inwestycji przez Moskwę. Nowe państwo było pogrążone w kryzysie ekonomicznym, dlatego budowa kolei podziemnej nie została uznana za sprawę priorytetową i wstrzymano ją[2].
W latach 90. XX w. poszukiwano wykonawców linii. Wybierane podmioty wymagały za każdym razem gwarancji rządu na udzielenie kredytu na budowę od władz centralnych, co w połączeniu z dalekowschodnim kryzysem finansowym w 1998 odczuwanym także przez kraje byłego ZSRR, nie skutkowało wznowieniem robót. Po 2000 nastąpiła poprawa sytuacji ekonomicznej Kazachstanu, dzięki której w lutym 2003 prezydent państwa Nursułtan Nazarbajew zatwierdził plan budowy ałmackiego metra zakładający oddanie pierwszego odcinka w 2008[2].
W 2005 wznowiono prace nad pierwszą linią metra w Ałmaty. Jej tunele wykonało tureckie konsorcjum Eko-Uzman z wykorzystaniem tarcz TBM produkcji Herrenknecht z Niemiec. Drążono 200–300 m tunelu miesięcznie, w związku z czym pierwotny termin został przesunięty najpierw na 2009, a następnie na 2011[2], czyli 20. rocznicę uzyskania niepodległości[1]. Ostatecznie pierwszy odcinek pierwszej linii o długości całkowitej 8,56 km i eksploatacyjnej 7,61 km, ale z 7 stacjami, został oddany do użytku 1 grudnia 2011[1]. Wraz z nim uruchomiona została stacja techniczna dzieląca nazwę ze stacją końcową Rajymbek batyr. Uroczystego uruchomienia dokonał prezydent Nazarbajew[2].
W 2011 rozpoczęto rozbudowę pierwszego odcinka. Najpierw wystartowała budowa w priorytetowym kierunku zachodnim obejmująca 2,8-kilometrowy odcinek z 2 stacjami[1], a niewiele potem w kierunku północnym rozpoczęto budowę odcinka o długości 8,62 km z 5 stacjami[2], który ma dotrzeć do stacji kolejowej Ałmaty-1[4].
18 kwietnia 2015 uruchomione zostało przedłużenie w kierunku zachodnim. W uroczystości ponownie brał udział prezydent kraju[4]. W tym samym roku zawieszono w mieście komunikację tramwajową, którą miał zastąpić system metra. Mimo tego planu metro odgrywa niewielką rolę w obsłudze komunikacyjnej miasta ze względu na niewielki zasięg, brak pełnej integracji z innymi środkami transportu, małą częstotliwość (12 minut) i długi czas podróży (25 minut dla całej trasy). Rocznie korzysta z niego około 7 mln podróżnych[5].
Chronologia |
Data | Linia | Odcinek | Długość | Liczba stacji | |
---|---|---|---|---|---|
1 grudnia 2011 | 1 | Rajymbek batyr – Ałatau | 7,56 km | 7 | [1] |
18 kwietnia 2015 | Ałatau – Mäskeu | 2,74 km | 2 | [6] |
Plany |
Do 2017 planowane jest wykonanie 3,1-kilometrowego przedłużenia linii od stacji Mäskeu do stacji Saryarka i Dostyk, a rok później ukończony ma zostać odcinek o długości 2,6 km łączący stację Dostyk i Kałkaman[4]. Docelowo system metra w Ałmaty ma składać się z trzech linii, jednak nie określono terminu ukończenia projektu[5].
Linie |
Linia | Trasa | Data otwarcia | Długość | Liczba stacji | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Rajymbek batyr – Mäskeu | 1 grudnia 2011 | 10,3 km | 9 | [1][4] |
Tabor |
W trakcie budowy zaplanowano zakup 28 wagonów zestawionych w 7 pociągów 4-wagonowych. Jako potencjalni dostawcy pod uwagę brane były rosyjskie zakłady Mietrowagonmasz i Wagonmasz, kanadyjski Bombardier i koreański Hyundai Rotem[2]. Ostatecznie w 2008 kontrakt powierzono Hyundaiowi[7].
Dostarczone pociągi o długości 77,8 m są jednoprzestrzenne i klimatyzowane. Każdy z nich może zabrać 160 pasażerów na miejscach siedzących oraz 780 osób stojących, co daje łączną pojemność 940 osób. Napęd stanowią silniki asynchroniczne, a prędkość maksymalna wynosi 80 km/h[2]. Pojazdy wyposażono w system informacji pasażerskiej w języku kazachskim i rosyjskim[5].
Przypisy |
↑ abcdefghi Jakub Madrjas. Olśniewające metro w Ałma Acie. „Rynek Kolejowy”. 10/2012, s. 62-64. Warszawa: Zespół Doradców Gospodarczych „Tor”. ISSN 1644-1958 (pol.).
↑ abcdefghijk Marek Graff. Metro w Ałmaty. „Technika Transportu Szynowego”. 3/2012, s. 43-45. Łódź: Emi-press. ISSN 1232-3829 (pol.).
↑ ab Байланысулар (kaz.). metroalmaty.kz. [dostęp 2016-04-28]. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-04-08)].
↑ abcd Almaty metro extends west (ang.). railwaygazette.com, 2015-04-22. [dostęp 2016-04-28]. [zarchiwizowane z tego adresu (2015-08-03)].
↑ abc Kasper Fiszer: Ałmaty: Zawieszenie tramwajów, rozbudowa metra (pol.). transport-publiczny.pl, 2016-06-11. [dostęp 2016-06-25].
↑ Метрополитен құрылысының тарихы (kaz.). metroalmaty.kz. [dostęp 2016-04-28]. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-04-08)].
↑ Almaty metro opens and Phase 2 funded (ang.). railwaygazette.com, 2011-12-02. [dostęp 2016-04-28]. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-04-09)].
Linki zewnętrzne |
Nieoficjalna strona metra w Ałmaty (ros.)
Metro w Ałmaty w serwisie urbanrail.net (ang.)
Schemat linii metra ałmackiego z zaznaczonym układem torów (stan na dzień 15 lutego 2016 roku) (ros.)
|
|
Kategoria:
- Metro w Ałmaty
(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.528","walltime":"0.633","ppvisitednodes":"value":5288,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":167076,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":11848,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":11,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":2,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":12000,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":0,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 514.318 1 -total"," 64.87% 333.640 10 Szablon:Szablon_nawigacyjny"," 36.24% 186.396 1 Szablon:Sieci_metra_na_świecie"," 28.05% 144.242 1 Szablon:Przypisy"," 14.96% 76.937 1 Szablon:Transport_publiczny_infobox"," 13.66% 70.256 1 Szablon:Transport_miejski_w_Kazachstanie"," 10.50% 53.985 30 Szablon:R"," 10.14% 52.155 2 Szablon:Cytuj_pismo"," 10.04% 51.633 5 Szablon:Cytuj_stronę"," 9.05% 46.565 7 Szablon:Infobox_nagłówek_dodaj"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.269","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":2878189,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1274","timestamp":"20190410063657","ttl":2592000,"transientcontent":false);mw.config.set("wgBackendResponseTime":132,"wgHostname":"mw1246"););