Skip to main content

Babels tårn Innhold Den bibelske fortellingen | Etymologi | Komposisjon | Referanser | Litteratur | Eksterne lenker | NavigasjonsmenyFørste Mosebok 11:1-9«Darius III, Alexander the Great and Babylonian Scholarship»«babel«babelsk»«Concerning The Tower of Babylon, and The Confusion of Tongues»«Lessons from the Cradle of Civilization»«babbel»Linje 145f.«Gateway to the Heavens: The Assyrian Account to the Tower of Babel»From Creation to Babel: Studies in Genesis 1-11Hebrew Myths: The Book of Genesis10.2307/2763841927638419«Josephus' Rewriting of The Babel Narrative (GEN 11:1-9)»The Jewish Study Bible, Oxford University PressThe Oxford Guide To People And Places Of The Bible«Darius III, Alexander the Great and Babylonian Scholarship»Babel In Biblia: The Tower in Ancient LiteratureThe Tower of BabelThe tower of BabelVIAFGNDLCCNBNFBNF (data)BNE

BabyloniaGuvernementet BabilDet gamle testamenteBibelske ord og uttrykk


hebraisketiologiskeFørste MosebokDen hebraiske BibelenDet gamle testamentespråksyndflodenhebraiskEtemenankiziggurattrappepyramideMardukNabopolassarBabylonAleksander den storeSumerakkadiskefolkeetymologietiologiskelingvistiskeAdam og EvaEdens hagejødiskJosefushybriskNimrodTora/PentateukMosebøkeneMosesdokumenthypotesenJulius Wellhausensumerisk myteEnmerkarUrukzigguratEriduArattaEnkiSumerUri-kiAkkadMartulandetassyriskmytedet nyassyriske rikeEtemenankiMarduknybabylonskeNabopolassarNebukadnesar IIbabylonske fangenskap










Babels tårn


Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Hopp til navigering
Hopp til søk




«Babels tårn» av Pieter Brueghel den eldre, malt omkring 1525-1530. Kunsthistorisches Museum i Wien.




«Babels tårn» ved Gustave Doré 1863


Babels tårn (hebraisk: מִגְדַּל בָּבֶל, Migdal Bavel) er en etiologiske fortelling i Første Mosebok[1] i Den hebraiske Bibelen (Det gamle testamente) som skal forklare hvorfor verdens folk snakker forskjellige språk.[2][3][4] I henhold til fortellingen snakket en forent menneskehet i generasjonene etter den store oversvømmelsen (syndfloden) et enkelt språk og utvandret østover til de kom til landet Sinear (hebraisk: שִׁנְעָר‬, Šinʻar). Der bestemte de seg for å bygge en by og et tårn som var høyt nok til strakte seg opp og nådde himmelen. Gud observerte deres by og deres voksende tårn, forvirret deres språk slik at de ikke lenger kunne forstå hverandre, og spredte dem over hele kloden.


En del forskere har knyttet Babels tårn med kjente byggverk, mest kjent er Etemenanki, en ziggurat (trappepyramide) dedikert den mesopotamiske guden Marduk, som ble reist av Nabopolassar i byen Babylon ca. 610 f.Kr.[5][6] Den store zigguraten i Babylon var 91 meter høy, et mektig byggverk i sin tid. Aleksander den store beordret den revet ca. 331 f.Kr. som forberedelse for et byggverk som hans tidlig død forhindret.[7][8] En fortelling i Sumer med tilsvarende elementer som i den senere bibelske fortellingen er fortalt i en tekst fra en gang på 2000-tallet f.Kr. og har fått den moderne tittelen «Enmerkar og herren av Aratta».[9] Babel og dens avledning «babelsk» har gått inn i norsk språk i betydningen «stor forvirring; mye ståk (særlig av prat), slik at det ikke er ørenslyd å få».[10]




Innhold





  • 1 Den bibelske fortellingen


  • 2 Etymologi


  • 3 Komposisjon

    • 3.1 Sjanger


    • 3.2 Temaer


    • 3.3 Forfatter og kildekritikk


    • 3.4 Sumeriske og assyriske paralleller



  • 4 Referanser


  • 5 Litteratur


  • 6 Eksterne lenker




Den bibelske fortellingen |





Sitat
1 Hele jorden hadde samme språk og samme ord.
2 Da de brøt opp fra øst, fant de en bred dal i landet Sinear og slo seg ned der.
3 De sa til hverandre: «Kom, så lager vi teglstein og brenner dem harde!» De brukte tegl til byggestein og jordbek til bindemiddel.
4 Og de sa: «Kom, la oss bygge oss en by og et tårn som når opp til himmelen, og skaffe oss et navn så vi ikke blir spredt ut over hele jorden!»
5 Da steg Herren ned for å se på byen og tårnet som menneskene bygde.
6 Herren sa: «Se, de er ett folk, og ett språk har de alle. Og dette er det første de gjør! Nå vil ingen ting være umulig for dem, uansett hva de bestemmer seg for å gjøre.
7 Kom, la oss stige ned og forvirre språket deres så den ene ikke forstår den andre!»
8 Så spredte Herren dem derfra ut over hele jorden, og de holdt opp med å bygge på byen.
9 Derfor kalte de den Babel, for der forvirret Herren hele jordens språk. Og derfra spredte Herren dem ut over hele jorden.
Sitat
Første Mosebok 11:1-9[1]


Etymologi |




Tysk framstilling fra senmiddelalderen, ca. 1370-tallet, av byggingen av Babels tårn.


Frasen «Babels tårn» opptrer opprinnelig ikke i Bibelen; det er alltid «byen og tårnet» (אֶת-הָעִיר וְאֶת-הַמִּגְדָּל‬) eller bare «byen» (הָעִיר‬). Den opprinnelige utledningen av navnet Babel (som også er det hebraiske navnet for Babylon) er usikker. Det stedegne, akkadiske for byen Bāb-ilim, som har betydningen «Guds port». Imidlertid er den formen og fortolkningen i seg selv antatt å være resultatet av en akkadisk folkeetymologi benyttet på en eldre form av navnet, Babilla, som har en ukjent betydning og er antagelig av ikke-semittisk opprinnelse.[11][12] I henhold til Bibelen fikk byen sitt navn «Babel»[10] fra det hebraiske ordet balal i betydningen «å rote sammen» eller «å forvirre».[1][13]



Komposisjon |




«Babels tårn», maleri av Lucas van Valckenborch, 1594, Louvre



Sjanger |


Fortellingen Babels tårn er etiologiske fortelling, det vil en fortelling om årsaken til et fenomen. Etiologier er fortellinger som forklarer opprinnelsen til en skikk, rituale, geografisk trekk eller egenskap, navn, eller andre fenomener.[14] Fortellingen om Babels tårn forklarer opprinnelsen til mangfoldigheten av språkene i verden. Gud var opptatt av menneskene bedrev blasfemi ved å bygge et tårn for å unngå en andre oversvømmelse eller syndflod, slik at Gud forvirret menneskene tale slik at de snakket ulike språk.[15] Således ble menneskene delt inn i forskjellige lingvistiske grupper og ikke lenger kunne forstå hverandre.



Temaer |


Fortellingens tema er en tevling mellom Gud og menneskene opptrer andre steder i Første Mosebok, i fortellingen om Adam og Eva og Edens hage.[16] En jødisk fortolkning fra 100-tallet e.Kr. er gitt av Josefus og som forklarer konstruksjonen av tårnet som en hybrisk, overmodig handling av menneskene, en utfordring mot Gud beordret av den arrogante tyrannen Nimrod.[17] Det er imidlertid en del samtidige utfordringer av denne klassiske tolkningen.[18] Denne tolkningen av teksten forstår Guds handlinger ikke som en straff for stolthet, men som en etiologi på kulturelle forskjeller, og framstiller Babel som sivilisasjonens krybbe.[19][20]



Forfatter og kildekritikk |


Tradisjonen som tilskriver hele Tora/Pentateuk (de fem Mosebøkene) til Moses, men på slutten av 1800-tallet ble dokumenthypotesen fremmet av Julius Wellhausen.[21] Denne hypotesen foreslår fire kilder: J, E, P og D. Det etiologiske vesen til fortellingen om Bebels tårn er betraktet som typisk for J. I tillegg er det bevisste ordspillet på byen Babel, og støyen fra menneskene «babling/babbel» funnet i det hebraiske ordet, som det også er i det norske,[22] og er betraktet som typisk for J (Jahvistkilden).[15]



Sumeriske og assyriske paralleller |




Rekonstruksjon Etemenanki, som var 91 meter høyt.


Det eksisterer en eldre, sumerisk myte som er tilsvarende som Babels tårn. Den er kalt «Enmerkar og herren av Aratta»,[9] hvor Enmerkar av Uruk bygde en enorm ziggurat i Eridu og krevde en tributt av kostbart materiale fra Aratta for dens konstruksjon. Ved et tidspunkt siterte en besvergelse som tryglet guden Enki om å gjenopprette (eller i Kramers oversettelse, å avbryte) den lingvistiske enheten til de befolkende områdene — navngitt som Shubur, Hamazi, Sumer, Uri-ki (Akkad), og Martulandet, «hele universet, de godt bevoktede folkene — må de alle påkalle Enlil samme i ett språk.»[23]


I tillegg er det ytterligere en assyrisk myte, datert fra rundt 700-tallet f.Kr. under det nyassyriske rike (911-605 f.Kr.) som har et antall likheter med den senere bibelske fortellingen om Babels tårn.[24]


Etemenanki (sumerisk i betydningen «tempelet for etableringen av himmelen og jorden») var navent på en ziggurat dedikert til guden Marduk i byen Babylon. Den ble ombygd på 500-tallet f.Kr. av nybabylonske herskere som Nabopolassar og Nebukadnesar II. I henhold til moderne forskere som Stephen L. Harris er den bibelske fortellingen om Babels tårn sannsynligvis påvirket av Etemenanki under jødenes babylonske fangenskap.[5]



Referanser |



  1. ^ abcNettbibelen: Første Mosebok 11:1-9


  2. ^ Metzger, Bruce Manning; Coogan, Michael D. (2004): The Oxford Guide To People And Places Of The Bible, s. 28.


  3. ^ Levenson, Jon D. (2004): «Genesis: Introduction and Annotations», s. 29.


  4. ^ Graves, Robert; Patai, Raphael (1986): Hebrew Myths: The Book of Genesis], s. 315.


  5. ^ abHarris, Stephen L. (2002): Understanding the Bible, s. 50–51.


  6. ^ Streck, Michael P. (2006): «Die Stadt, an deren Freuden man nicht satt wird», s. 11–28.


  7. ^ Strabon: Geografika, 16.1.5.


  8. ^ van der Spek, Robartus (2003): «Darius III, Alexander the Great and Babylonian Scholarship», s. 289–346.


  9. ^ ab Kramer, Samuel Noah (1968): «The 'Babel of Tongues': A Sumerian Version», s. 108–111.


  10. ^ ab «babel, «babelsk», Bokmålsordboka


  11. ^ Day, John (2014): From Creation to Babel: Studies in Genesis 1-11, s. 179–180.


  12. ^ Dietz Otto Edzard (2004): Geschichte Mesopotamiens, s. 121.


  13. ^ Mckenzie, John L. (1995): The Dictionary Of The Bible, s. 73.


  14. ^ Coogan, Michael D. (2009): A Brief Introduction to the Old Testament: the Hebrew Bible in its Context, s. 426


  15. ^ abCoogan, Michael D. (2009): A Brief Introduction to the Old Testament: the Hebrew Bible in its Context, s. 51


  16. ^ Harris, Stephen L. (1985): Understanding the Bible: A Reader's Introduction


  17. ^ Josefus: Ioudaike archaiologia (Jødisk forhistorie), kapittel 4: «Concerning The Tower of Babylon, and The Confusion of Tongues»


  18. ^ Hiebert, Theodore (2007): «The Tower of Babel and the Origin of the World's Cultures», s. 29–58.


  19. ^ «Lessons from the Cradle of Civilization», The Wisdom of Kabbalah


  20. ^ Inowlocki, Sabrina (2006): «Josephus' Rewriting of The Babel Narrative (GEN 11:1-9)»], s. 169-191


  21. ^ Blenkinsopp, Joseph (1995): «Introduction to the Pentateuch», s. 310


  22. ^ «babbel», Bokmålsordboka


  23. ^ «Enmerkar and the lord of Aratta: composite text», Electronic Text Corpus of Sumerian Literature. Linje 145f.: an-ki ningin2-na ung3 sang sig10-ga den-lil2-ra eme 1-am3 he2-en-na-da-ab-dug4.


  24. ^ «Gateway to the Heavens: The Assyrian Account to the Tower of Babel», Ancient Origins.



Litteratur |


  • Blenkinsopp, Joseph (1995): «Introduction to the Pentateuch», i: Keck, Leander E., red.: The New Interpreter's Bible, Nashville: Abingdon Press, ISBN 9780687278145

  • Coogan, Michael D. (2009): A Brief Introduction to the Old Testament: the Hebrew Bible in its Context. Oxford University Press. ISBN 9780195332728.

  • Day, John (2014): From Creation to Babel: Studies in Genesis 1-11, Bloomsbury Publishing, ISBN 978-0-567-37030-3

  • Dietz Otto Edzard (2004): Geschichte Mesopotamiens. Von den Sumerern bis zu Alexander dem Großen, München: Beck

  • Graves, Robert; Patai, Raphael (1986): Hebrew Myths: The Book of Genesis, Random House, ISBN 9780795337154, s. 315.

  • Harris, Stephen L. (2002): Understanding the Bible. McGraw-Hill, ISBN 9780767429160, s. 50–51.

  • Hiebert, Theodore (2007): «The Tower of Babel and the Origin of the World's Cultures», Journal of Biblical Literature. 126 (1), doi:10.2307/27638419, JSTOR 27638419.

  • Inowlocki, Sabrina (2006): «Josephus' Rewriting of The Babel Narrative (GEN 11:1-9)», Journal for the Study of Judaism in the Persian, Hellenistic, and Roman Period, 37 (2)

  • Kramer, Samuel Noah (1968): «The 'Babel of Tongues': A Sumerian Version», Journal of the American Oriental Society. 88 (1)

  • Levenson, Jon D. (2004): «Genesis: Introduction and Annotations», i: Berlin, Adele; Brettler, Marc Zvi, red.: The Jewish Study Bible, Oxford University Press, ISBN 9780195297515

  • Mckenzie, John L. (1995): The Dictionary Of The Bible, Simon and Schuster, ISBN 978-0-684-81913-6

  • Metzger, Bruce Manning; Coogan, Michael D. (2004): The Oxford Guide To People And Places Of The Bible, Oxford University Press, ISBN 978-0-19-517610-0

  • Streck, Michael P. (2006): «Die Stadt, an deren Freuden man nicht satt wird», Damals, s. 11–28.

  • van der Spek, Robartus (2003): «Darius III, Alexander the Great and Babylonian Scholarship», Achaemenid History. Leiden: Nederlands Instituut voor het Nabije Oosten. XIII


Eksterne lenker |


  • (en) Kategori:Tower of Babel – bilder, video eller lyd på Wikimedia CommonsRedigere på wikidata


  • Babel In Biblia: The Tower in Ancient Literature av Jim Rovira


  • The Tower of Babel, Our People: A History of the Jews


  • The tower of Babel, Livius.org





Hentet fra «https://no.wikipedia.org/w/index.php?title=Babels_tårn&oldid=19235945»





Navigasjonsmeny





























(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.228","walltime":"0.273","ppvisitednodes":"value":961,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":12944,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":3354,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":8,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":6,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":9403,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":7,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 216.786 1 -total"," 53.17% 115.265 1 Mal:Autoritetsdata"," 24.59% 53.300 1 Mal:Offisielle_lenker"," 21.11% 45.773 1 Mal:Navboks"," 15.91% 34.481 1 Mal:Navboks/kjerne"," 1.89% 4.103 1 Mal:Sitat"," 1.52% 3.296 4 Mal:Hebraisk"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.103","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":3444694,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1321","timestamp":"20190314074425","ttl":2592000,"transientcontent":false););"@context":"https://schema.org","@type":"Article","name":"Babels tu00e5rn","url":"https://no.wikipedia.org/wiki/Babels_t%C3%A5rn","sameAs":"http://www.wikidata.org/entity/Q41213","mainEntity":"http://www.wikidata.org/entity/Q41213","author":"@type":"Organization","name":"Bidragsytarar til Wikimedia-prosjekta","publisher":"@type":"Organization","name":"Wikimedia Foundation, Inc.","logo":"@type":"ImageObject","url":"https://www.wikimedia.org/static/images/wmf-hor-googpub.png","datePublished":"2007-04-03T12:44:00Z","dateModified":"2019-03-05T08:34:52Z","image":"https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fc/Pieter_Bruegel_the_Elder_-_The_Tower_of_Babel_%28Vienna%29_-_Google_Art_Project_-_edited.jpg","headline":"mytisk tu00e5rn fra Fu00f8rste Mosebok"(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgBackendResponseTime":152,"wgHostname":"mw1326"););

Popular posts from this blog

На ростанях Змест Гісторыя напісання | Месца дзеяння | Час дзеяння | Назва | Праблематыка трылогіі | Аўтабіяграфічнасць | Трылогія ў тэатры і кіно | Пераклады | У культуры | Зноскі Літаратура | Спасылкі | НавігацыяДагледжаная версіяправерана1 зменаДагледжаная версіяправерана1 зменаАкадэмік МІЦКЕВІЧ Канстанцін Міхайлавіч (Якуб Колас) Прадмова М. І. Мушынскага, доктара філалагічных навук, члена-карэспандэнта Нацыянальнай акадэміі навук Рэспублікі Беларусь, прафесараНашаніўцы ў трылогіі Якуба Коласа «На ростанях»: вобразы і прататыпы125 лет Янке МавруКнижно-документальная выставка к 125-летию со дня рождения Якуба Коласа (1882—1956)Колас Якуб. Новая зямля (паэма), На ростанях (трылогія). Сулкоўскі Уладзімір. Радзіма Якуба Коласа (серыял жывапісных палотнаў)Вокладка кнігіІлюстрацыя М. С. БасалыгіНа ростаняхАўдыёверсія трылогііВ. Жолтак У Люсiнскай школе 1959

Францішак Багушэвіч Змест Сям'я | Біяграфія | Творчасць | Мова Багушэвіча | Ацэнкі дзейнасці | Цікавыя факты | Спадчына | Выбраная бібліяграфія | Ушанаванне памяці | У філатэліі | Зноскі | Літаратура | Спасылкі | НавігацыяЛяхоўскі У. Рупіўся дзеля Бога і людзей: Жыццёвы шлях Лявона Вітан-Дубейкаўскага // Вольскі і Памідораў з песняй пра немца Адвакат, паэт, народны заступнік Ашмянскі веснікВ Минске появится площадь Богушевича и улица Сырокомли, Белорусская деловая газета, 19 июля 2001 г.Айцец беларускай нацыянальнай ідэі паўстаў у бронзе Сяргей Аляксандравіч Адашкевіч (1918, Мінск). 80-я гады. Бюст «Францішак Багушэвіч».Яўген Мікалаевіч Ціхановіч. «Партрэт Францішка Багушэвіча»Мікола Мікалаевіч Купава. «Партрэт зачынальніка новай беларускай літаратуры Францішка Багушэвіча»Уладзімір Іванавіч Мелехаў. На помніку «Змагарам за родную мову» Барэльеф «Францішак Багушэвіч»Памяць пра Багушэвіча на Віленшчыне Страчаная сталіца. Беларускія шыльды на вуліцах Вільні«Krynica». Ideologia i przywódcy białoruskiego katolicyzmuФранцішак БагушэвічТворы на knihi.comТворы Францішка Багушэвіча на bellib.byСодаль Уладзімір. Францішак Багушэвіч на Лідчыне;Луцкевіч Антон. Жыцьцё і творчасьць Фр. Багушэвіча ў успамінах ягоных сучасьнікаў // Запісы Беларускага Навуковага таварыства. Вільня, 1938. Сшытак 1. С. 16-34.Большая российская1188761710000 0000 5537 633Xn9209310021619551927869394п

Беларусь Змест Назва Гісторыя Геаграфія Сімволіка Дзяржаўны лад Палітычныя партыі Міжнароднае становішча і знешняя палітыка Адміністрацыйны падзел Насельніцтва Эканоміка Культура і грамадства Сацыяльная сфера Узброеныя сілы Заўвагі Літаратура Спасылкі НавігацыяHGЯOiТоп-2011 г. (па версіі ej.by)Топ-2013 г. (па версіі ej.by)Топ-2016 г. (па версіі ej.by)Топ-2017 г. (па версіі ej.by)Нацыянальны статыстычны камітэт Рэспублікі БеларусьШчыльнасць насельніцтва па краінахhttp://naviny.by/rubrics/society/2011/09/16/ic_articles_116_175144/А. Калечыц, У. Ксяндзоў. Спробы засялення краю неандэртальскім чалавекам.І ў Менску былі мамантыА. Калечыц, У. Ксяндзоў. Старажытны каменны век (палеаліт). Першапачатковае засяленне тэрыторыіГ. Штыхаў. Балты і славяне ў VI—VIII стст.М. Клімаў. Полацкае княства ў IX—XI стст.Г. Штыхаў, В. Ляўко. Палітычная гісторыя Полацкай зямліГ. Штыхаў. Дзяржаўны лад у землях-княствахГ. Штыхаў. Дзяржаўны лад у землях-княствахБеларускія землі ў складзе Вялікага Княства ЛітоўскагаЛюблінская унія 1569 г."The Early Stages of Independence"Zapomniane prawdy25 гадоў таму было аб'яўлена, што Язэп Пілсудскі — беларус (фота)Наша вадаДакументы ЧАЭС: Забруджванне тэрыторыі Беларусі « ЧАЭС Зона адчужэнняСведения о политических партиях, зарегистрированных в Республике Беларусь // Министерство юстиции Республики БеларусьСтатыстычны бюлетэнь „Полаўзроставая структура насельніцтва Рэспублікі Беларусь на 1 студзеня 2012 года і сярэднегадовая колькасць насельніцтва за 2011 год“Индекс человеческого развития Беларуси — не было бы нижеБеларусь занимает первое место в СНГ по индексу развития с учетом гендерного факцёраНацыянальны статыстычны камітэт Рэспублікі БеларусьКанстытуцыя РБ. Артыкул 17Трансфармацыйныя задачы БеларусіВыйсце з крызісу — далейшае рэфармаванне Беларускі рубель — сусветны лідар па дэвальвацыяхПра змену коштаў у кастрычніку 2011 г.Бядней за беларусаў у СНД толькі таджыкіСярэдні заробак у верасні дасягнуў 2,26 мільёна рублёўЭканомікаГаласуем за ТОП-100 беларускай прозыСучасныя беларускія мастакіАрхитектура Беларуси BELARUS.BYА. Каханоўскі. Культура Беларусі ўсярэдзіне XVII—XVIII ст.Анталогія беларускай народнай песні, гуказапісы спеваўБеларускія Музычныя IнструментыБеларускі рок, які мы страцілі. Топ-10 гуртоў«Мясцовы час» — нязгаслая легенда беларускай рок-музыкіСЯРГЕЙ БУДКІН. МЫ НЯ ЗНАЕМ СВАЁЙ МУЗЫКІМ. А. Каладзінскі. НАРОДНЫ ТЭАТРМагнацкія культурныя цэнтрыПублічная дыскусія «Беларуская новая пьеса: без беларускай мовы ці беларуская?»Беларускія драматургі па-ранейшаму лепш ставяцца за мяжой, чым на радзіме«Працэс незалежнага кіно пайшоў, і дзяржаву турбуе яго непадкантрольнасць»Беларускія філосафы ў пошуках прасторыВсе идём в библиотекуАрхіваванаАб Нацыянальнай праграме даследавання і выкарыстання касмічнай прасторы ў мірных мэтах на 2008—2012 гадыУ космас — разам.У суседнім з Барысаўскім раёне пабудуюць Камандна-вымяральны пунктСвяты і абрады беларусаў«Мірныя бульбашы з малой краіны» — 5 непраўдзівых стэрэатыпаў пра БеларусьМ. Раманюк. Беларускае народнае адзеннеУ Беларусі скарачаецца колькасць злачынстваўЛукашэнка незадаволены мінскімі ўладамі Крадзяжы складаюць у Мінску каля 70% злачынстваў Узровень злачыннасці ў Мінскай вобласці — адзін з самых высокіх у краіне Генпракуратура аналізуе стан са злачыннасцю ў Беларусі па каэфіцыенце злачыннасці У Беларусі стабілізавалася крымінагеннае становішча, лічыць генпракурорЗамежнікі сталі здзяйсняць у Беларусі больш злачынстваўМУС Беларусі турбуе рост рэцыдыўнай злачыннасціЯ з ЖЭСа. Дазволіце вас абкрасці! Рэйтынг усіх службаў і падраздзяленняў ГУУС Мінгарвыканкама вырасАб КДБ РБГісторыя Аператыўна-аналітычнага цэнтра РБГісторыя ДКФРТаможняagentura.ruБеларусьBelarus.by — Афіцыйны сайт Рэспублікі БеларусьСайт урада БеларусіRadzima.org — Збор архітэктурных помнікаў, гісторыя Беларусі«Глобус Беларуси»Гербы и флаги БеларусиАсаблівасці каменнага веку на БеларусіА. Калечыц, У. Ксяндзоў. Старажытны каменны век (палеаліт). Першапачатковае засяленне тэрыторыіУ. Ксяндзоў. Сярэдні каменны век (мезаліт). Засяленне краю плямёнамі паляўнічых, рыбакоў і збіральнікаўА. Калечыц, М. Чарняўскі. Плямёны на тэрыторыі Беларусі ў новым каменным веку (неаліце)А. Калечыц, У. Ксяндзоў, М. Чарняўскі. Гаспадарчыя заняткі ў каменным векуЭ. Зайкоўскі. Духоўная культура ў каменным векуАсаблівасці бронзавага веку на БеларусіФарміраванне супольнасцей ранняга перыяду бронзавага векуФотографии БеларусиРоля беларускіх зямель ва ўтварэнні і ўмацаванні ВКЛВ. Фадзеева. З гісторыі развіцця беларускай народнай вышыўкіDMOZGran catalanaБольшая российскаяBritannica (анлайн)Швейцарскі гістарычны15325917611952699xDA123282154079143-90000 0001 2171 2080n9112870100577502ge128882171858027501086026362074122714179пппппп